I en video, der blev udgivet på tærsklen til 20 -årsdagen, hyldede han de 2.977 mennesker, der mistede livet.


"Vi ærer alle dem, der risikerede og gav deres liv i minutterne, timerne, månederne og årene bagefter," tilføjede Biden og talte om nødhjælpsarbejdere, der reagerede på angrebene.


Mindehændelser skal finde sted på lørdag.


Joe Biden begynder med en ceremoni kl. 08:30 (12:30 GMT) i New York på stedet, hvor World Trade Center's Twin Towers engang stod.


Det forventes ikke, at han holder nogen taler, men i sin tale fredag sagde han: "Uanset hvor lang tid der er gået, bringer disse erindringer alt smertefuldt tilbage, som om du lige fik nyheden for et par sekunder siden."


Han anerkendte de "mørkere kræfter i den menneskelige natur - frygt og vrede, harme og vold mod ****** amerikanere", der fulgte angrebene, men sagde, at enhed var forblevet USA's "største styrke".


"Vi lærte, at enhed er den eneste ting, der aldrig må bryde," tilføjede han.


Dronning Elizabeth har sendt en besked til hr. Biden om, at hendes besøg i World Trade Center i 2010 "var fast i min hukommelse".


"Mine tanker og bønner, og de fra min familie og hele nationen, forbliver hos ofrene, de overlevende og de berørte familier samt de første respondenter og redningsarbejdere, der blev kaldt til tjeneste," sagde dronningen.


Blandt de døde i angrebene den 11. september var 67 briter.


PM Boris Johnson sagde, at angrebene havde undladt at "ryste vores tro på frihed og demokrati".

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-58524715