+ Svar på programdel
Resultater 1 til 1 af 1
  1. Introduktion til gaming på Linux 
    #1
    Tilmeld dato
    Juni 2020
    Poster
    15
    Dette blev oprindeligt lagt ud på det nu pensionerede Casually Crackers -websted. Dette er en guide til at hjælpe nye Linux -brugere med at komme i gang med Linux -spil.

    HVORFOR BEKYMRE SIG?

    Inden jeg skiftede min personlige pc til Linux i slutningen af 2018 var jeg fuld af frygt og angst, og jeg havde mange spørgsmål, når det kom til spil. Kan jeg spille mine yndlingsspil på Linux? Hvor svært vil det være at oprette dem? Vil de køre lige så godt på Linux, som de gjorde på Windows?

    18 måneder senere har jeg nogle delvise svar på nogle af disse spørgsmål.

    Kan jeg spille mine yndlingsspil på Linux?

    Jeg kan ikke besvare det spørgsmål uden at spille alle computerspil, der nogensinde er udgivet, men det, jeg kan sige, er, at jeg endnu ikke har stødt på et Windows, DOS eller andet spil, som jeg ikke kunne spille på Linux. Der er endda emulatorer til rådighed til konsol- og arkadespil.

    Hvor svært vil det være at konfigurere spil på Linux?

    Igen kan jeg ikke give et svar på det spørgsmål uden at forsøge at opsætte alle computerspil, der nogensinde er udgivet, men jeg kan besvare spørgsmålet baseret på min erfaring. Baseret på over 20 års erfaring med Windows og måske ti års erfaring med Linux i forskellige inkarnationer er det ikke meget vanskeligere, hvad angår den nødvendige tid, at få spil til at køre på Linux, end det er på Windows.

    Men der er en forskel, og det kommer jeg til når jeg svarer på det næste spørgsmål.

    Vil spil køre lige så godt på Linux, som de gør på Windows?

    Svaret på dette spørgsmål kan chokere dig. Jeg ved, at det chokerede mig. Hidtil har hvert spil, jeg har kørt på Linux, faktisk kørt bedre på Linux, end det gjorde på Windows, med et par mindre eller ikke så små undtagelser. For en MMO, jeg spillede, var der en tredjepartsapp udviklet med .NET, som jeg ikke var i stand til at få til at fungere, og et andet spil, som jeg spillede, var et mindre problem i forbindelse med videoafspilning, som jeg ikke har kunnet løse min tilfredshed.

    Men jeg har to skærme, og jeg har kunnet få hvert spil indtil videre til at fungere, så jeg kan køre spillet i fuld skærm på en skærm, og mens det spil kører, interagere med den anden skærm, chatte, tjekke e -mail osv. . Det var ekstremt svært at konfigurere på Windows, og det indebar køb af en noget upålidelig tredjepartsapp, der var kompliceret at konfigurere. Det har ikke altid været let at finde ud af på Linux, men typisk når jeg har fundet ud af det, er det let, og det fungerer pålideligt og konsekvent.

    Den største forskel mellem Linux og Windows, når det kommer til spil, er basissystemets pålidelighed og ydeevne. Basissystemet på Linux er stabilt, når du først har installeret det korrekt, og det går bare ikke ned. Indimellem har jeg fået komponenter til at blive ustabile, f.eks. Mit tastatur eller skrivebordsmiljøet. Jeg har skrevet to enkle scripts, der bare indeholder en kommando eller to, og placeret genveje til dem på min proceslinje. Disse scripts genstarter simpelthen disse komponenter, og jeg kan fortsætte på få sekunder uden at genstarte mit system.

    Normalt når jeg får et spil til at fungere på mit Linux -system, behøver jeg ikke bekymre mig mere om det. Jeg kan forlade det i flere måneder og samle op lige dér, hvor jeg slap, og de eneste problemer var min egen hukommelse om, hvordan jeg skulle spille spillet. Med Windows virkede det som om, at når jeg stoppede med at spille et spil, da jeg kom tilbage til det, skulle jeg massere det eller geninstallere det for at få det til at fungere igen.

    Der er en anden forskel, jeg har bemærket på mit system. Med Windows var der en meget klar grænse for, hvad jeg kunne køre samtidigt. Med Linux ser det ud til, at jeg kan have mange flere "ting" kørende på samme tid uden at støde på ydelsesproblemer. Linux ser ud til at klare multitasking meget bedre end Windows gør. Jeg tror, at en stor del af det med mit system er, at chipsættet og systemdrivere er, langt, langt bedre på Linux - det går langt ud over blot at være mere stabilt.

    DISTRO -DANSEN

    Okay, du har overbevist mig. Jeg vil prøve Linux. Jeg har hørt ordet "distro" kastet rundt, hvad betyder det, og gælder det mig?

    Første ting først. En "distro" er en version, en "smag" eller et Linux "økosystem", og der er mange. Der er ikke kun mange, men Linux-hoveder kommer i e-fist-kampe om dem, og hvilken er bedre, og hvorfor er det bedre.

    Efter min mening, hvis du er ny på Linux, og du er den slags voksne, der har ansvar og ikke masser af fritid, er der imidlertid kun et rigtig godt svar, og det er "Ubuntu".

    Hvorfor Ubuntu?

    Mest fordi det er den mest populære distro, der findes. Det har eksisteret i lang tid, organisationen, der udvikler og vedligeholder Ubuntu, er stabil og aktiv, den er udviklet til at være bruger- og nybegyndervenlig, og typisk når nogen udvikler software til Linux, er den første distro, de vil oprette en pakke til, Ubuntu.

    OPSÆTNINGEN

    Det er her, jeg vil kaste dig lidt af en kurve. Ubuntu, sammen med mange andre distros, er baseret på Debian. Debian er bedstefar for dem alle, og det er den distro, jeg bruger. Så de instruktioner, jeg kommer til at give, kommer til at være til Debian. De bør dog også gælde for Ubuntu og næsten enhver anden distro baseret på Debian. Hvis du ikke kører en distro baseret på Debian, vil det jeg siger stadig gælde, men i hvert fald vil nogle af de specifikke kommandoer være forskellige.

    Jeg går ud fra, at du har installeret en distro, og du har nogle grundlæggende kompetencer med det. Hvis du ikke gør det, er Google din ven. Der er mange guider derude, og masser af oplysninger, jeg vil ikke genopfinde hjulet her. Det, jeg har at tilbyde, er de grundlæggende trin, du vil tage for at få Windows -spil til at fungere på Linux, sammen med nogle forslag, der forhåbentlig vil gøre alt lettere.

    Trin 1: Aktiver Multiarch

    Den første ting du skal gøre er at aktivere multiarch. Linux er temmelig specifikt om de "ting", du installerer, og i disse dage er standard alt 64 bit. Problemet er, at de fleste Windows -spil, især de ældre spil, er 32 bit. Så du bliver nødt til at aktivere og installere support til 32 bit applikationer.

    Du skal åbne en konsol og køre følgende kommando:

    Code:
    sudo dpkg --add-architecture i386
    På Ubuntu skal du bruge følgende kommando:

    Code:
    sudo add-apt-repository multiverse
    Når du har gjort det, opdaterer dine pakkelister:

    Code:
    sudo apt update
    Trin 2: Installer vin

    Kør nu denne kommando for at installere vin:

    Code:
    sudo apt install wine wine32 wine64 libwine libwine:i386 fonts-wine
    Trin 3: Installer winetricks

    Kør nu denne kommando for at installere winetricks:

    Code:
    sudo apt install winetricks
    KURVEN

    Nu til noget lidt anderledes end det, du vil læse på de fleste sider på nettet. Når det kommer til spil på Linux, vil jeg kraftigt råde dig til at installere Steam, selvom du ikke planlægger at bruge Steam. Du kan sandsynligvis installere det sammen med de anbefalede pakker og derefter afinstallere bare Steam, hvis du ikke er interesseret i at køre spil igennem det.

    For et par år siden revolutionerede Valve, udviklerne af Steam, verden af Linux -spil ved at tage beslutningen om fuldt ud at understøtte Linux. Uanset om du kan lide eller ikke lide Steam, eller endda Valve, hvis du er en spiller, og du driver Linux, skylder du Valve en taknemmelighed for at have skubbet Linux -spilverdenen frem på en måde, som ingen anden virksomhed eller enhed har gjort bortset fra de oprindelige udviklere af vin.

    Et af de mest udfordrende problemer, som en ny Linux -bruger vil stå over for, er at finde ud af, hvilke pakker der skal installeres. En ting, som Steam gør meget godt, er at sikre, at du har alle de pakker, inklusive drivere, du skal spille på Linux. Når du installerer Steam, installeres næsten alt, hvad du har brug for til at spille på Linux, sammen med det. Det gør det meget lettere at prøve at finde ud af, hvad man skal installere.

    Jeg vil foreslå, at du gør dette fra konsollen og er opmærksom på de anbefalede pakker og også installerer dem, kun til Steam. En anden ting, der smed mig væk, da jeg skiftede til Linux, er, at jeg har AMD -hardware, så jeg antog, at jeg ikke havde brug for nogen af driverne og pakkerne med navnene "nvidia" eller "intel" i. Det er ikke tilfældet. Brandnavne i pakkenavne i Linux -distros betyder ikke nødvendigvis, at du ikke har brug for disse pakker, hvis din boks ikke indeholder det hardware -mærke.

    Linux er ikke Windows. Hvis du installerer den forkerte driver på Windows, kan du sprænge din computer i luften. Hvis du installerer en pakke på Linux, har du ikke brug for det værste, der vil ske, er at den aldrig vil blive brugt. Hvis du bliver rådet til at installere en pakke, når du installerer Steam, er der en meget god chance for, at du har brug for denne pakke, selvom navnet ikke matcher dit hardware -mærke.

    Et eksempel på dette er på Debian, hvor 64-bit kernepakkerne til pc'er alle hedder "linux-image-xxx-x-amd64". Disse pakker bruges til systemer, der enten indeholder AMD- eller Intel -processorer.

    Hvis du er på Debian, skal du også sikre, at du har aktiveret de "ikke-gratis" pakkelagre. Indholdet i din "/etc/sources.list" -fil skal se sådan ud:

    Code:
    deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye main contrib non-free
    deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye main contrib non-free
    
    deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main contrib non-free
    deb-src http://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main contrib non-free





    Du bliver nødt til at konfigurere det til din version, og der er mange oplysninger om det på internettet. Glem ikke at køre "sudo apt update", hvis du foretager ændringer i filen sources.list.

    Kør nu denne kommando:

    Code:
    sudo apt install steam
    Vær opmærksom på de anbefalede pakker til Steam, og installer dem også.

    Hvis du planlægger faktisk at bruge Steam, skal du oprette en Steam -konto. Hvis du planlægger at spille Steam -spil, vil jeg kraftigt foreslå, at første gang du kører Steam på din Linux -boks, peger du dit Steam -bibliotek på en fornuftig, let at finde placering, f.eks. En "Spil" -mappe i din hjemmekatalog. Hvis du gør dette, bliver det meget lettere at håndtere mods og lignende til dine spil.

    JO TÆTTERE

    På dette tidspunkt kunne du bare vælge at købe alle dine spil på Steam og køre dem igennem det. Det er en ret god, lav investering påkrævet, mulighed. Jeg tror, at du endda kan tilføje spil, som du ikke har købt på Steam, og køre dem via Steam. Det er omtrent så tæt på plug and play, som du kommer på Linux.

    Men hvis du virkelig vil låse op for kraften i Linux -spil, vil jeg foreslå endnu et trin. Dette giver dig mulighed for at gøre meget mere, hvad angår spil på Linux, og faktisk langt mere end bare spil. Dette giver dig mulighed for at køre alle slags Windows -applikationer, temmelig smertefrit, på en Linux -boks.

    Dette giver mulighed for at køre alle slags spil og applikationer på Linux, fra Amiga til Nintendo til arkade til DOS -spil og applikationer. Jeg vil ikke gå ind på alle detaljerne, jeg vil bare give et link til oplysningerne. Det du vil gøre er at installere Lutris. Hvis jeg havde en præference, ville jeg købe alle mine spil på gog.com og køre dem gennem Lutris.

    Du kan finde Lutris og installationsvejledningen på følgende link:

    https://lutris.net/downloads/

    Bare et sidste råd. Jeg vil foreslå, at hvis du kører Debian bullseye (stabil), at du bruger Ubuntu ppa som din kilde, ikke Debian buster -depotet. Hvis du bruger Ubuntu ppa, skal du indstille din Ubuntu -version til "focal". Indholdet af filen "lutris-team-ubuntu-xxx-xxx.list" i mappen "/etc/apt/sources.list.d" skal se sådan ud:

    Code:
    deb http://ppa.launchpad.net/lutris-team/lutris/ubuntu focal main
    Bemærk: Proton på Steam er ret godt til at køre Windows -versioner af spil, men nogle gange skal du prøve forskellige Proton -versioner, før du finder en, der fungerer. Windows-versionen af Half-Life stoppede for nylig med at fungere for mig på Steam, indtil jeg tvang den til at bruge en tidligere version af Proton, i dette tilfælde Proton 4.11.
    Senest redigeret af Drek; 23. oktober 202113:05.
     

Oplysninger om programdele

Brugere, der gennemser denne programdel

Der er i øjeblikket 1 brugere, der gennemser denne tråd. (0 medlemmer og 1 gæster)

Lignende programdele

  1. De 6 mest irriterende spilfunktioner
    Af RoboCop i forum General Mayhem
    Svar: 0
    Sidste indlæg: 27. september 2019, 19:58
  2. Dingoo A330 retro spillekonsol
    Efter RoboCop i forummet Retro Gaming
    Svar: 1
    Sidste indlæg: 19. oktober 2016, 09:44
  3. Min mening om fremtiden for spillekonsoller
    Af RoboCop i forum General Mayhem
    Svar: 0
    Sidste indlæg: 27. juli 2016, 21:02
  4. Velkommen til All Platform Gaming clan
    Ved RoboCop i forum Introduce Yourself
    Svar: 0
    Sidste indlæg: 1. maj 2013, 12:15
  5. Game Boy and GBA Gaming Tips
    Efter RoboCop i forummet Nintendo og Pokémon Games
    Svar: 0
    Sidste indlæg: 13. oktober 2012, 19:39

Opslag af tilladelser

  • Du ... kan efter nye programdele
  • Du ... kan postsvar
  • Du ... kan postbilag
  • Du ... kan redigér dine indlæg
  •  
DMCA.com Protection Status

https://apg-clan.org tested by Norton Internet Security https://apg-clan.org tested by McAfee Internet Security

Flag Counter